پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

آشنایی با جوشکاری آرگون به زبان ساده

مشاغل کشارزی و هنری در این سایت معرفی میشوند

۳۲ بازديد
۰ ۰

آشنایی با جوشکاری آرگون به زبان ساده
در این نوشته میخام به زبان خیلی ساده بگم که جوشکاری آرگون چیست؟ و به چه دردی می‌خوره. سرتاسر این نوشته برای فهم دقیق تر از مفاهیم غیر علمی استفاده می شه. یعنی این که اصلاح جوشکاری آرگون از لحاظ علمی صحیح نیست و فقط تو این نوشته هدفمون اینه که یه آشنایی مختصری با جوشکاری آرگون داشته باشیم. اما این که نام علمی جوشکاری آرگون چی هست، تو این نوشته برای ما زیاد مهم نیست. و فقط و فقط قصد ما از این نوشته اینه که یه مطلب قابل فهم برای علاقه مندانی باشه که مایلند بدونند جوشکاری آرگون چیه و فرقش با جوشکاری الکترود چی هست.

با گفتن این توضیحات از شما عزیزانی که احتمالاٌ خواننده این مطلب هستید می‌خام که انتظار مطلب خیلی دقیق علمی نداشته باشیدو فقط در حد آشنایی با جوشکاری آرگون به این مطلب اکتفا کنید.

خب، می‌ریم سر اصل مطلب. اول این که یه نکته‌ای که به نظرم خیلی مهمه اینه که، اگر از قبل با جوشکاری الکترود آشنایی دارید همه رو یه گوشه کنار بزارید و بدون پیش فرض قبلی این مطلب رو بخونید. چون که جوشکاری آرگون و جوشکاری الکترود یا همون جوشکاری برق اساساٌ‌با یکدیگر متفاوت هستند. و آشنایی با جوشکاری الکترود دلیل بر این نمیشه که فکر کنید که  جوشکاری آرگون هم مثل جوشکاری الکترود باشه.

قبل از شروع هر گونه توضیحی در این باره از شما دوستان عزیز می‌خام که اگر اهل شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام هستید می‌تونید با جستجوی هشتگ TIG نمونهای از عکس‌های جوشکاری آرگون رو ببینید تا با این جوش زیبا کمی آشنا تر بشد. که برای نمونه یک ویدئو هم برای شما از این هشتگ اتخاب کردم که دیدن آن دید خوبی به شما در باره‌ی جوشکاری آرگون خواهد داد.


به طور کلی جوشکاری آرگون در دسته جوشکاری ذوبی قرار می‌گیره. حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد که جوشکاری ذوبی به چی میگن؟

جوشکاری ذوبی یعنی این که برای جوشکاری دو تا قعطه او نا رو ذوب می‌کنن و به هم میچسبونن.

جوشکاری آرگون هم دقیقا همچین کاری رو انجام می ده. یعنی فلز پایه یا همون قطعه‌مون رو ذوب میکنه و به هم میچسبونه.

حالا چه جوری قطعه رو ذوب میکنه و به هم میچسبونه رو در ادامه توضیح می دم.

ابتدا لازمه که دستگاه جوش آرگون رو ببینیم که چه شکلیه از چه چیزایی تشکیل شده. در عکس زیر یک دستگاه جوشکاری آرگون رو می بینید.


دستگاه جوش آرگون

به همراه این دستگاه یک ترچ هم داریم که به قطب منفی این دستگاه وصل میشه.


ترچ جوشکاری آرگون

کمی در مورد این عکس ها توضیح بدم تا بدونید ساز و کارشون چیه.

این عکسی که می‌بینید دستگاه سه فاز جوشکاری آرگون هستش که تو شرکت گام الکتریک تولید شده. نمونه تک فاز و اینورترش هم وجود داره. اما طرز کارشون یکیه.

تو عکس بالا یه گاری هستش که روش یه دستگاه و پشتش یه کپسول و یه مخزن وجود داره.

تو اون کپسول گاز آرگون وجود داره. شاید براتون سوال بوده که چرا میگن جوشکاری آرگون،‌دلیلش رو فهمیدیم. به خاطر این که تو این جوشکاری از گاز آرگون استفاده میشه.

اون پشت یه مخزن آب هستش کتاربردش چیه؟ اون مخزن آب برای خنک کردن ترچ به کار میره. یعنی وقتی جوشکاری میکنیم ترچ داغ میشه و اون مخزن که بهش یه پمپ هم وصل هست آب رو تو ترچ میچرخونه و باعث خنک شدن ترچ میشه.

تمرین جوشکاری خوب

در جوشکاری معمولا فقط به دنبال ایجاد یک خط مستقیم نیستیم. در عوض با انبر جوشکاری اتصالات حلقه ای شکل ایجاد کنید. در واقع به دنبال انجام یک حرکت دایره ای گسترده باشید. این امر موجب می شود جوش شما استحکام بیشتری داشته باشد. با استفاده از این تکنیک شما یک خط جوش زیبا و بودن عیب خواهید داشت.چرا ضد آفتاب می زنیم جوش می زنیم؟

آماده شدن جهت انجام جوشکاری قبل از شروع آن

  • چند نکته وجود دارد که اگر قبل از اجرای جوشکاری به آنها توجه کنید می توان موفقیت خوبی داشته باشید.
  • سطح فلز خود را تمیز کنید. با استفاده از برس سیمی، سنباده و محصولات مناسب برای تمیز کاری این عمل را می توان انجام داد.
  • محلی را که تمیز کردید با یک بتونه بپوشانید. چراکه فلز را بعد از تمیز کاری روی زمین قرار می دهید که امکان دارد آلوده به گرد و غبار و محصولات خوردگی شود.
  • نوک الکترود را چک کنید که آلودگی نداشته باشد. این امر امکان دارد به تمیزی جوش شما آسیب برساند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.